Tuesday, December 20, 2016

Rutin pengusaha homestay

Teks: Rangkaian Homestay Zulaikha
Foto: Anna Homestay


Hendak dikatakan rutin harian, tidaklah sangat. Sebab? Setakat ini orang menginap di homestay saya tak adalah sampai 365 hari setahun. Hehe. Belum lagi agaknya. 😇

Hari kejadian.
Seawal hari tetamu bakal menginap. Jarang saya boleh bersenang-lenang. Macam-macam di fikiran. Usai homestay dikemas, terfikir kalau-kalau servis tidak menepati citarasa tetamu.

Check-in.
Semasa check-in, berdebar juga. Aturan biasa adalah ambil baki duit tempahan (setelah ditolak deposit awal), serah kunci, kemudian urusan 'selesai'.

Check-out.
Sehingga ke tahap ini, senak di perit hampir hilang. Apabila tetamu check-out, kemudian dapat whatsApp penghargaan atau mereka berpuas hati, fuh! Lega yang teramat sangat.

Mengemas.
Selalunya ada seorang kakak ini yang akan mengemas homestay saya setelah tetamu keluar. Namun, adakala kak N ada hal yang tidak dapat dielakkan, jadi saya akan mengemas sendiri. Haha! Penat memang penat. Jika 1 homestay 2 jam minimum masa untuk mengemas, jadi 2  homestay, 4 jam. Itu pun, jika tumah tidak ditinggalkan bagai 'tongkang pecah'! Haha.

Kesimpulan.
Walau apa pun yang kita lakukan, tiada jalan pintas untuk berjaya. Setiap liku-liku kehidupan dan onak duri, harus kita lalui untuk suatu kejayaan yang bermakna. Andai tiada malam yang gelap-gelita, masakan kita dapat menikmati keindahan bintang-bintang di angkasa, bukan?

Sampai ketemu lagi.

No comments:

Post a Comment